26/04/2009

april 26

Ett fragment av min världsbild föll ur mönstret i går kväll. Det handlar om Åmål. Victoria berättade för mig att Åmål ligger förhållandevis nära Mellerud, det vill säga vid Vänern vilket betyder att Åmål tillhör södra Sverige (för mig räknas allt söder om Uppsala till södra Sverige). Allt jag vet om Åmål är att Fucking Åmål handlar om denna stad. Jag har, i hela mitt liv, trott att Åmål ligger i norra Sverige. Typ Dalarna, Norrbotten, Ångermanland. Där någonstans. Jag har tänkt Luleå, Umeå, Åmål. Det passar ju in där. Åmål passar in där uppe.

Och ni vet
i Fucking Åmål, där får jag intrycket av att Åmål är så där bonnigt, dött och tråkigt som allt är där uppe i norra Sverige. Därför har jag utifrån filmen dragit slutsatsen att Åmål ligger där uppe någonstans. Och så ringer Victoria och berättar att så inte är fallet. Det är förjävligt. Liksom att Elin och Agnes bara äh men hallå vi är lite wild and crazy och drar till Stockholm, och så ligger Åmål inte ens utanför resten av civilisationen. Min världsbild! Den blöder! Jag kommer aldrig mer att kunna se Fucking Åmål och skratta lika gott åt jag vill knarkaaaa eller den där bonnige moppekillen Johan.

That's how obildad jag är. Jag vet ingenting om Sveriges geografi. När jag gick i mellanstadiet kunde jag alla Sveriges landskap; nu skulle jag nog bara kunna räkna upp strax över hälften. Det jag sitter här och tänker på är att jag är skyldig Åmål något slags ursäkt. Därför ska jag nu se till att lära mig lite mer om denna stad. Och det ska ni också. Nu kör vi.

Åmål ligger i Dalsland, det vill säga på ungefär samma våglängd som Södermanland fast på andra sidan av Sverige. Av någon anledning är Åmål Dalslands enda stad. Det är dock en ganska liten stad, med omkring 9000 invånare. Under fyra dagar varje sommar arrangeras en stor bluesfestival i Åmål. Några av stadens kändisar är medlemmarna i Kid Down, och även en av medlemmarna i Mobbade Barn Med Automatvapen. För övrigt är Fucking Åmål inte ens inspelad i Åmål, utan i Trollhättan. Hmpf. All denna fina information fann jag på Wikipedia. Så klart.

2 comments:

Victoria said...

Hahahah, fan vad kul att du liksom inte visste det:) men se det som att du är en erfarenhet rikare nu:)

B. said...

Ojoj!
Intressant, faktiskt! :)
Jag är inte heller nån fena på geografi, så länge jag inte har varit på platsen själv, med flit...