25/11/2010

25 nov



Fram tills för några veckor sedan trodde jag att The Fray och OneRepublic var samma band. Bandnamnen kunde jag givetvis skilja på - men jag har alltid uppfattat det som att låtarna från respektive band kommer från samma musiker. Och som ni ser ovan ser ju banden i stort sett exakt likadana ut, också (fråga mig inte vilken bild som föreställer vilket band - jag är absolut inte rätt person att ställa den frågan till). Ärligt - det är typ ingen skillnad på bandens låtar. De låter prick lika. Så när jag har hört en The Fray-låt på radion har jag tänkt: jaha, det där bandet med en flintis i spetsen. Och när jag har hört en OneRepublic-låt har jag tänkt exakt samma sak.

Men nu har jag gjort noggrann efterforskning på bandens egna hemsidor plus Last.fm och kommit fram till att inte en enda bandmedlem förekommer i båda dessa band. Det är alltså definitivt två olika band. Och när jag lånar Victorias Spotify för att jämföra How To Save A Life med Apologize hör jag en liten - extremt liten - skillnad. I sångarnas röster. I övrigt: prick lika. Är det inte förvirrande?

No comments: