21/03/2012

21 mars





Köpte en kort longboard i Stockholm i helgen. En trettiotretummare från Gravity Skateboards. Det jag föll för var framför allt den surfinspirerade kicktailen (tvestjärtstail, som jag framöver kommer att kalla det). Innan jag åkte till Stockholm hade jag tänkt att jag nog ville ha en old school-bräda snarare än en longboard, men efter ett snack med en kille inne på Hollywood ändrade jag åsikt. En lång longboard vill jag dock absolut inte ha, men en kort passar mig perfekt.

Har inte hunnit åka så mycket på den än, eftersom gatorna inte är helt sopade i Linköping. En fördel med longboard är i och för sig att lite smågrus inte gör något, men här i stan ligger det storgrus lite här och där. Får därför behärska mig ett tag till, eller hålla mig till de få cykelvägar som är sopade. Hur som helst är det sjukt ovant att åka på en longboard i stället för en skateboard. Truckarna är ju mjuka som smält stearin! Så fort jag pushar så vill brädan svänga åt alla möjliga håll. En skateboard åker ju liksom rakt fram, och svänger när man tar i en smula. Eller så är jag bara ovan vid att brädan är så stor (det vill säga: mer brädyta = mer att kontrollera). Får helt enkelt öva mig i att ta kommandot över min lilla tvestjärt. Sedan kommer det att bli riktigt smidigt att ta sig fram i världen, vill jag lova.

No comments: