19/03/2014

19 mars






















Det finns inga tillräckligt intressanta bloggformulär. Därför skapar jag härmed ett eget:

Lyssnar på i skrivande stund: Real Friends - Alexander Supertramp. Det har över huvud taget varit mycket Real Friends de senaste månaderna.
Band jag försökte intala mig att jag tyckte om när jag var 14, men aldrig riktigt tyckte om: Mest och Simple Plan.
Intresse jag hade när jag gick i mellanstadiet: spionera på diverse människor, tillsammans med min kompis Stina. Vi valde helt enkelt ut någon på stan (Trosa city) och följde efter hen, samtidigt som vi noggrant förde anteckningar i en liten spionbok vi hade. Det kunde till exempel stå: "Gubben har grå jacka. Går in på Konsum. Pantar burkar på Konsum."
Läser just nu: 1984. Andres Lokko-samlingen. Filter.
Borde göra i stället för att skriva det här blogginlägget: se Blackfish.
Fråga jag ofta ställer mig själv: Varför har jag nästan aldrig lust att se alla serier/filmer/dokumentärer jag har bestämt mig för att se? Ett evigt dilemma. Jag vill liksom se en massa grejer, men när det väl kommer till kritan känner jag hellre för att göra något annat.
Jag blir rastlös av: att kolla på tv. Vilket förmodligen är själva förklaringen till ovanstående.
Favoritfika: sockerkringla med blåbär.
Något jag lärde mig i skolan, men aldrig använde: skrivstil. Pythagoras sats.
Något jag aldrig lärde mig i skolan, och heller aldrig har haft något behov av: multiplikationstabellen.
Något jag lärde mig i skolan, och använde: det engelska ordet "peckish".
Vill göra innan jag är gammal (alltså typ innan 27): gå på Warped Tour i USA.
Favoritmat: pannkakor. Fast det svarar jag inte om någon frågar i ett seriöst sammanhang. Då svarar jag något mer vuxet, typ "höstgryta". Eller något.
Tre saker jag brinner för: 1) Få folk att börja skilja på sport och aktivitet. Till exempel så är basket en sport, medan golf är en aktivitet. Likaså är tennis en sport, medan bowling är en aktivitet. 2) Min Last.fm-sida. 3) Få världen (Sverige) att fatta att "spendera" inte är synonymt med "tillbringa". I ren protest vill jag börja slänga mig med fraser såsom: "Jag tillbringade sjuttio kronor på pizza i dag." Kanske skulle det få folk att förstå?
Vykort jag minns: ett Aqua-vykort jag fick av Erika (min och Theréses gamla barnvakt). Aqua var för tillfället mina största idoler. Jag satte upp det på väggen, bland alla affischer.
Antal låtar jag skrivit på bosniska: en. Den heter Tvoja mama. Detta hände i högstadiet, under min bosniska språk-peak.
Sak jag inte vill ha: Winnerbäck-ölglasen.
Ord jag funderar på att börja använda: läskeblask.
Bästa upptäckten jag gjort på länge: skohornet. Jag har alltså bortförklarat denna uppfinning i tjugofyra år (minus några stycken då jag inte var gammal nog att fatta egna beslut). Bagatelliserat den med ett överlägset fnysljud. Tills jag, för endast någon månad sedan, faktiskt tog mig tid att prova själva verktyget. För det är ju vad det är - ett verktyg. Ett jävligt hjälpsamt sådant.
Skolarbete jag minns: när jag och Stina gjorde ett "arbete" om runor. Vi skrev om futharken, hade med bilder på runstenar och intervjuade Trosas run-expert Lars Rask. Han bjöd oss även på saft och bullar. Eller om det var hans fru som bjöd på just bullarna. När var detta? Förmodligen runt 2000.
Sak jag är allergisk mot: skoltermen "arbete". Och pollen.
Favoritlitteratur 1997-2004: tidningen Okej.
Största ångesten just nu: att vår sommarstuga ligger ute på Hemnet. Och med "vår" menar jag vår familjs. Stugan morfar byggde med sina egna sjuttiotalshänder. Stugan på vars tomt jag sommarkväll efter sommarkväll jagade fotbollen på ängen; passade mig själv och sköt på båda målen eftersom jag var alla spelare i båda lagen samtidigt (hade till och med givit namn åt alla spelare. Amerikanska namn). Stugan jag alltid trodde skulle vara en del av oss. Blä, vad ont det gör.
En ganska tråkig sak: satslära.
Händer i morgon: pappa fyller 62 och jag har utvecklingssamtal med "mina" mentorselever hela dagen.
Favoritackord: cadd9. Eller kanske Em. Fråga mig i morgon så svarar jag bombsäkert Am.
Något jag använder dagligen: Google Drive.
Något jag aldrig är: sarkastisk.

Fem snabba
vatten eller proteinpulver
skunk eller lunarstorm
kärnkraft eller feminism
twitter eller blogg
spice girls eller livet

No comments: