06/07/2016

6 juli


Bloc Party spelade på Grönan. Det här var första gången jag som dem live och som väntat var det tio år för sent. Jag gillar nämligen bara den första skivan och från den fick jag nu endast höra ett fåtal låtar. Inte ens This Modern Love dök upp... Typiskt.

Efter Bloc Party-spelningen promenerade jag och mina jobbarkompisar tillbaka in till stan. På Strandvägen blev vi delaktiga i en kvinnas nära döden-upplevelse. Hon hade nämligen parkerat sin cykel precis vid kajens kant och när hon skulle låsa upp den råkade hon på något sätt ramla i vattnet. När vi gick förbi såg vi bara i ögonvrån hur någon stod på en stege invid en av båtrestaurangerna där det var lite festlig stämning. Min första tanke var att kvinnan var på väg ner i vattnet för att doppa fötterna. Det konstiga var att det inte stod någon annan i närheten av henne (är man på fest och vill känna på vattnet brukar man väl vanligtvis göra det tillsammans med någon festkompis? tänkte jag). Och när vi hade tittat på henne i några sekunder såg vi att hon var genomblöt; vatten rann från hennes hår och framför allt från hennes stora axelväska. Vi gick fram till stegen hon stod på för att hjälpa henne över kanten till båtrestaurangen. Någon av oss sprang in i restaurangen för att hämta hjälp. Kvinnan var troligtvis full och definitivt i chock. Hon försökte berätta hur det hela hade gått till men verkade inte riktigt få grepp om det. Plötsligt hade hon legat i vattnet och efter en stund börjat försöka ta sig upp. Vi tittade på stället där hon hade ramlat i och såg direkt vilken tur hon haft som inte slagit huvudet i någon av de gigantiska järnkedjorna restaurangen låg förtöjd med. Hade hon gjort det hade hon sannolikt legat medvetslös i vattnet utan att minsta ljud kommit från henne och vi hade bara promenerat förbi utan att se någonting alls.























Den första juli fick jag två nya tillskott i mitt liv: ett 28mm-objektiv och sprillans ny musik från blink. Självklart var jag mest uppspelt över blinks skiva. Har ju ändå väntat på ett album i fem år och dessutom har Tom bytts ut mot Matt Skiba. Snacka om att vara spänd inför en release. Objektivet gav jag mig själv i present för att jag nu har gjort mitt första helår som gymnasielärare.






















Nu i lördags bjöd Lauren hem mig och Victoria på middag. Älskar att hänga med Lauren.






















Tror att jag behöver ett inbyggt vattenpass i sökaren för att lära mig att inte ta sneda bilder...

No comments: